Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka



„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Wymienniki węglowodanowe


Ilość węglowodanów w diecie można wyrażać za pomocą wymienników węglowodanowych (WW). Czym jest wymiennik węglowodanowy? Jeden wymiennik węglowodanowy (WW) to ilość produktu spożywczego zawierającego 10 g węglowodanów przyswajalnych. 1 WW = 10 g węglowodanów


Jak obliczyć ile WW zawiera dany produkt spożywczy?

Na etykietach znajdujących się na opakowaniach produktów spożywczych skład szacowany jest dla 100 g danego wyrobu. Wiedząc, że 100 g produktu zawiera 45 g węglowodanów, a porcja, którą chcemy zjeść waży 165 g dokonujemy obliczeń według wzorów z jedną niewiadomą. 100 g – 45 g i 165 g – x g. Wynik równania oznacza ile gramów cukru jest w porcji, którą chcemy zjeść. W naszym przykładzie to 74,25 g. Dalej: 74,25 :10=7,425. Tyle WW jest w porcji, którą chcemy zjeść.

Indeks glikemiczny (IG)

To klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na glikemię we krwi po ich spożyciu. Indeks glikemiczny nie jest ustalany na podstawie składu ale czasu skoku cukru – produkty o niskim IG powodują wolny wzrost glikemii. Zjedzenie pokarmu o wysokim IG doprowadzi do gwałtownego wzrostu poziomu cukru i wywołuje nagły wyrzut insuliny, który sprzyja tyciu. Wskutek tego wyrzutu cukier szybko się obniża do wartości niższej niż wyjściowa i wywołuje zjawisko wilczego apetytu. Spożywanie produktów o niskim IG (o wartości 0-55) sprzyja wyrównaniu cukrzycy; spożywanie żywności o średnim IG (56-69) oraz wysokim (70 i wyżej) powoduje hiperglikemię.

Każdy proces obróbki kulinarnej (smażenie, pieczenie, panierowanie) podwyższa IG.

Przykładowe produkty o niskim IG (do 55) – por, seler naciowy, cebula, czosnek, cynamon, cukinia, brokuły, sałata. Produkty o średnim IG (od 56 do 69): papryka czerwona, lody śmietankowe, kasza jaglana.

Niezalecane produkty o wysokim IG (powyżej 70): wafle ryżowe, płatki kukurydziane, puree ziemniaczane, pizza.


„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF